Wednesday 30 January 2013

Love Equation


LoVe eQuatIon


Awak( senyum + lesung pipit) = comelnya


Sudah hampir sebulan disini. Kenapa baru hari ini aku sedar akan kehadirannya. Didalam dewan kuliah yang sama setiap kali Lecture dan bersama dalam salah satu kelas tutorial. Jambu. Itu perkataan pertama yang terdetik dimindaku selepas melihatnya pertama kali. Persis wajah seorang pelakon korea . Tetapi, dengan sedikit ketegasan pada raut wajah tersebut. Bayangkan? Ya, hampir sempurna.

“Siapa mamat jambu tu?”

“Yang mana?”

“Yang tengah bersembang dengan Dani tu la, yang comel-comel tu. Hehe”

“Oh, mamat tu. Kenapa? Kau minat dia ek?”

“Aku Cuma nak tahu nama dia je. Kalau ada apa-apa kan senang. Lagipun, dia sekelas dengan aku untuk tutorial Constitutional Law.”

Aku mula memerhatinya dari jauh. Asal ada sahaja peluang, aku akan mencuri pandang ke arahnya. Pertama kali melihat dia tersenyum, aku bagaikan diawangan. Lesung pipit yang dalam. Comelnyaaaaaa!! Kecacatan yang menyempurnakan.


Hati + debaran = saya( luar kawalan )


Hari itu, perbualan kami yang pertama.Hmm, bukan perbualan, mungkin pertengkaran kecil frasa yang lebih tepat. Aku asyik memerhatikannya. Mengelamun. Comelnya dia. Tersedar. Mata kami bertembung, dia memerhatikan aku. Ya, tepat kemataku. Cuak, panik, terkejut. Aku alihkan pandangan kearah lain. Terasa lain. Aku melihat kearahnya semula, dia masih memerhatikan aku. “Damn it, what I’ve done?!,”getus hatiku. Dia berdiri, membetulkan kemejanya dan menuju ke arahku. Dia berjalan ke arahku. Aku? Tidak tentu arah, berdebar.

“Apa masalah awak ni? Awak suka saya ek?”

“Hello? Please la..Elok sangat ke kau tu?”

“Kalau saya tak elok, takkan la awak asyik curi-curi pandang saya? Ingat saya tak tahu?”

“Err, bila masa aku pandang kau? Jangan nak perasan sangat ok?”

“Okay, my bad. Awak juling rupanya. Kesian kan, muka cantik, tapi juling”

“Mulut kau jaga sikit ek, aku hempuk dengan handbag jugak karang mamat ni. Sejak bila aku juling?!!”

“Kalau awak tak juling, maknanya awak pandang sayalah kan??”

“kau, ergghhhhhh!”

“By the way, saya Affiq. Affiq Rayyan bin Affendy.”

“Aku tahu la”

“See, you even know my name. Hypothesis accepted. Caught red handed Miss Gelabah! You really do like me kan?”

“Ermm..err..ok bye”

I am totally out of control. Get caught red handed by him. Rayyan, why are you doing this to me?! Hanya kerana dia, aku berada diluar kawalan. Detak jantung tak seiring getaran nadi. Dan dia menggelarkan aku Miss Gelabah. Sweet kan? Atau aku yang sudah kurang waras?


Kau + Aku à Saya + Awak


Sejak hari itu, aku cuba mengawal diri apabila berhadapan dengan si dia. Dia ada tersenyum kepadaku, dan aku membalasnya dengan jelingan. Jual mahal bahasa mudahnya. Tapi dalam hati, luruh segala apa yang ada melihat dia tersenyum kepadaku. Aku turut elakkan diri dari bertembung dengannya. Bukannya tak suka dan tak selesa, tetapi aku masih malu akan kejadian yang sudah. Tertangkap kerana asyik merenungnya.

“Hai.”

“Err, hai.”

“Kejaplah awak, saya nak cakap sikit ni.”

“Nak apa lagi? Nak paksa aku cakap aku suka dekat kau pulak ke?

“okay. I just wanna say sorry about our last conversation. That small fight, remember? Hmm, I don’t think that it is a good ‘introduction’ between the two of us. Why don’t we start it, all over again?”

“Well, if you really want it. Bring it on Mr. Jambu.”

“Okay Miss Gelabah. Hai, saya Rayyan. Affiq Rayyan bin Affendy. Sebelum ni, saya kenalkan diri saya sebagai Affiq kan? Ikut awaklah nak panggil saya apa pun. But please, jangan panggil saya Affendy, tu nama ayah saya.”

“Aku..Err, saya..Nama saya bukan Siti Nurhaliza,bukan jugak Neelofa. Awak nak tahu nama saya? Sila berusaha sikit ek? Hahaha.”

“Huh??”

“Nice to meet you Mr. Jambu. Jumpa lagi nanti. Bubye.”

“Err, bye.”

Sejak itu, aku mula berbaik-baik dengannya. Tiada lagi kekasaran, aku menjadi aku yang biasa. Aku dan Kau telah pun bertukar, berubah menjadi Saya dan Awak. Miss Gelabah VS Mr. Jambu. Apa yang terjadi nanti, aku sendiri pun tak pasti.


You + shades + three quarter shorts = me(melting)


Pertama kali keluar bersama. Seawal 7.30 pagi dia menjemputku di kolej. Dress code santai katanya. Aku sekadar menurut kata-katanya, sekadar berskirt labuh bertingkat dan digandingkan dengan kemeja-t lengan panjang berwarna putih. Dia sekadar berseluar sukan dan memakai jersi biru. Usah Tanya aku jersi pasukan mana, aku tidak tahu dan tidak berminat untuk mengambil tahu. Wajahnya sembap, mungkin kerana masih awal pagi ataupun memang wajahnya sebegitu. Hmmm..Wajahnya memang sebegitu pada waktu pagi.

“Kita nak kemana ni?”

“Pantai.”

“Pantai mana? Buat apa.”

“Berkelah nak? Dah lama saya tak buat macam tu.”

“Kenapa awak tak cakap awal-awal?”

“Kalau saya cakap pun, bukannya awak nak masakkan bekalan pun”

“Hehe. Tapi at least, boleh la saya bawak sun block semua tu.”

“Tak payah, dah ada dekat belakang tu. By the way, nanti saya nak singgah RnR dulu. Saya nak mandi.”

“What?!! Awak tak mandi lagi??! Gross!”

“Alaaa, saya tak nak terlewat ambil awak tadi.”

Aku ditinggalkan didalam kereta, sementara dia pergi mandi dan membeli apa yang patut untuk perkelahan rancangannya itu. Aku asyik menukar lagu dan membelek-belek segala CD yang ada didalam keretanya. Menarik. Nora, Taylor Swift, Search, The Carpenters, Mohram. Dia memang random. Sama seperti sikapnya, segalanya dibuat sesuka hati. Sama seperti sekarang. Seawal pagi, membawaku entah ke pantai mana.

Hampir 20 minit, aku melihat kelibatnya kembali dan menuju kearah kereta. Terpegun. Aku terpegun dengan gayanya. Dia tidak bertuksedo, bukan juga berbaju melayu. Dia sekadar berseluar pendek paras lutut, berkemeja-t polo berwarna putih dan disesuaikan dengan sepasang cermin mata hitam . Pertama kali aku melihatnya dengan gaya kasual sebegitu. Aku menelan liur. That shades, makes him look damn hot. Impress, yes I do. Melting, yes I am.

“Hello?!!”

“erhh, yes?”

“Stop staring at me.”

“Oh, okay.”

Awkward silence, sehinggalah kami sampai ke Pantai Bagan Lalang. Seharian bersamanya.



 Awak renung saya = blushing


Setibanya di sana, aku membantunya mengeluarkan segala tikar, bakul dan segala yang diperlukan untuk perkelahan tersebut. Lengkap. Persediaan yang dia lakukan cukup lengkap. Ada sandwich, buah, air, cawan, sudu, pinggan, tikar, losyen dan tak lupa KFC yang sempat aku beli dalam perjalanan tadi. Segalanya ada dan apa yang membuatkan aku teruja adalah sandwich tersebut. Sandwich yang dibuat hasil air tangan Rayyan sendiri. Itulah penyebab dia tidak sempat mandi pada pagi tersebut.

“Awak? Makanlaa, takkan saya nak habiskan semua ni? Tadi cakap nak picnic sangat kan?”

“Awak makanlah dulu.”

“Macam mana saya nak makan, kalau awak asyik renung saya macam tu? Tak ada kerja lain ke?”

“Salah ke?”

“ Salah la, berdosa tau renung anak dara orang macam tu.”

“Tahu pulak dosa, dulu awak renung saya sampai tembus segala dinding tu apa cerita? Komen sikit awak.”

“Tu dulu. Dah la awak, saya malu la.”


“Malu? Sebab”

“Sudahh, stop staring at me. Please.”

“Okay, I will. Kalau tidak, pengsan awak nanti. Blushing teruk sangat dah ni.”

Renungannya tajam. Menusuk. Matanya bercahaya. Tidak tahu sama ada ianya benar atau perasaanku yang menambah perasa. Rayyan, jangan renung aku lagi. Aku akan jatuh, jatuh dalam mainan angan dan perasaan. Arghhhh, kenapa aku berbunga-bunga begini? Rayyan.


 Berleter + membebel = awak


“Awak ni, boleh tak jangan pakai high heels? Tak baik untuk kesihatan tau. Saya tak fahamlah kenapa perempuan ni sanggup sakitkan diri semata-mata nak nampak tinggi. Kalau rendah tu rendahla”

“Awak, kenapa si Tipah tu suka pakai mekap tebal-tebal? Dah macam tengah tunggu giliran nak buat persembahan opera cina je saya tengok. Bukan cantik pun. If you don’t have it, then you don’t have it.”

“Awak, itukan kerja awak. Kerja orang perempuan kan? “

“Lain kali jangan pakai baju warna ni. Saya tak suka la. Tak cantik and nampak suram.”

Mengenalinya buat beberapa ketika ini. He is a kind of person that really loves to talk, about everything. He is the Mister-I-know-everything-on-earth. Sometimes, I do get annoyed of him. My shoes, my cardigan, my scarf and even my favourite drink would be questioned by him. He just loves it, criticizing every single thing in front of him. Sometimes, I don’t think that he deserved to be here, he should have his own chair or place in whatsoever reality show. He is good at it, gonna do well as a judge in that program. Can he sing? Not sure about it.haha..

Apabila dia diam, aku pula yang jadi tidak keruan. Aku jadi tidak selesa bila dia tidak bersuara. Namun bukan selalu dia terdiam begitu. Hanya dalam beberapa keadaan tertentu.

1.    1.   Apabila dia sedang fokus dan sedang belajar untuk ujian keesokan harinya. Dia akan diam. Masih bersuara untuk menjawab segala pertanyaanku, namun matanya akan tetap tertumpu pada notanya. Pernah sekali, aku bertanya ketika dia sedang belajar dan aku disuruh diam.  Aku terasa hati dengan tindakannya, aku sekadar ingin bertanya. Selang seminit, “Awak nak tanya apa tadi? Saya nak habiskan page tu je tadi. Sebab tu saya suruh awak diam.” Aku membiarkan sahaja, biar dia terus memujuk. Diam. Dia telah kembali menghadap notanya, bukannya memujukku seperti biasa. Itulah dia, diam dan fokus apabila perlu.

2.     2.  Apabila dia terlalu marah. Dia tak akan berleter dan membebel seperti biasanya. Dia akan diam, wajahnya kelat, renungannya tajam menikam, sesekali giginya akan diketap kuat. Dia bukannya orang yang mudah marah, tetapi kemarahannya akan bertahan lama. Pernah sekali, dia hampir-hampir bertumbuk dengan seseorang yang menggelarnya sebagai gay. Disebabkan perkara itu, seharian dia terganggu, dan seharian jugalah dia diam walaupun denganku.

3.      3. Apabila dia terkejut. Normal rasanya apabila dia diam apabila terkejut. Namun apa yang lain tentangnya adalah, dia akan blur sekejap selepas menerima kejutan. I don’t know why. Dia memang begitu.
4.       Apabila dia terlampau gembira. Dia cuba untuk bersuara, tapi tiada suara yang akan muncul. Riak wajahnya menggambarkan segalanya dan reaksinya yang seakan-akan hendak melompat itu. Pernah kulihat apabila dia mendapat markah penuh dalam ujian. Teruja. Dia selalu begitu.

      Bagiku, biarlah dia terus berleter dan membebel. Jangan pernah diam, kerana diamnya dia akan buat au serba tidak kena. Apabila bersama dia, terasa hidupku berwarna dan ada sahaja perkara yang hendak diperkatakan. Dia melengkapkan hidupku dengan bebelan dan leterannya. Aku harap dia akan terus begitu, usah berhenti. Sekiranya dia berhenti, dia akan menjadi seperti lelaki yang lain. That is too mainstream and I’m not a cliché person that have a cliché taste.Hahahaha.


Banyak yang aku tahu tentangnya. Adakah dia juga mengerti aku sebagaimana aku mengertinya? Mengenalinya… Adakah hati ini telah jatuh kepadanya? Aku sendiri kurang memahami, kerana,      Awak – saya = (sempurna – 1/2sempurna). Aku rasa tak sempurna bila dia tiada disampingku.Sehari dia tidak hadir kuliah, sehari itulah aku berasa serba kekurangan, serba tidak kena. Kini, Me – you = imperfection . Itulah apa yang aku rasakan. Kadangkala, aku rasa lain bila dengan dia. Aku tidak dapat menjadi diri aku yang sebenar. Dia sentiasa meredakan kemarahanku. Equationnya begini, Saya(marah) + awak(pujuk) = speechless. Haishhh, perasaan perasaan. Bila kau mendekati yang lain, aku rasa nak meletup. Kenapa? Sebab, Awak + dia = saya(cemburu)Aku pun keliru dengan semua ini. Adakah, You + me = love?





No comments:

Post a Comment